Растерът е мрежа от малки точки с различен размер, с помощта на която се представят многоцветни изображения при печат. Когато имаме едноцветен отпечатък различните проценти от цвета се представят посредством различен брой точки с еднакъв размер.

Можете да видите растерните точки, ако увеличите достатъчно което и да е печатно изделие дори и най-луксозните списания.

Колкото по-малки и повече са те на единица площ толкова по-голяма е разделителната способност, или казано по друг начин толкова по-качествено е изображението. Когато ги гледаме от разстояние обаче, те успешно заблуждават окото и ние виждаме равни тонове и преливки от един цвят в друг.

Изключение правят разпечатки от мастилено-струен принтер или дигитални машини – там растер не се наблюдава – принципът е друг.

Ето ви нагледен пример за различна плътност на един основен цвят – Cyan – т.е. различен брой точки с еднаква големина, на единица площ при различните проценти:

cyan_halftones

Когато имаме обаче повече от един цвят, нещата не са толкова прости.

При два и повече цвята точките се разпределят пак в зависимост от наситеността на всеки цвят, но разположени на различни ъгли една спрямо друга. Ако тези ъгли са зададени правилно, след отпечатване окото вижда композитния /съставен/ цвят. Ако обаче не спазим стандартните ъгли, или изискването за минимална разлика между ъглите – се получава така нареченото moire /моаре/. При него границите на съставните цветове се виждат с невъоражено око. Което значително влошава качеството.

Ефектът моаре може да видите когато сканирате отпечатана цветна снимка.

Моаре може да се получи при неправилно напасване или по-скоро при завъртане на филмите, на различните цветове, един спрямо друг.

Ето пример за композитен син цвят съставен от Cyan: 100% и Magenta: 70%:

2colors_halftone

За да се отпечатат пълноцветени фотографски изображения, в печатния процес се използват 4 основни цвята мастило. Използвайки различни комбинации от растерните точки на четирите цвята се получава доста богата палитра от цветове.

cmyk

Cyan – син
Magenta – пурпорно червен
Yellow – жълт
Black – черен

Ето и стандартните ъгли, които най-често се ползват при Процесния печат у нас:

Cyan: 15°, Magenta 75°, Yellow 90°, Black 45°

Някои определения, които използвах по-горе:

Процесен печат /Process printing/ – нарича се така защото цетовете се получават от наслагване на няколко процесни цвята.

Процесен цвят /Process color/ – цвят, който при 100% е относително прозрачен. Т.е. ако отпечатим по 100% от два процесни цвята, един върху друг ще се получи трети цвят.

3 thoughts on “Какво са Halftones /полутонове/ или растер

  1. Само за протокола – където има растер, няма полутон
    Двете понятия не са равностойни

    1. Ами Halftones се превежда като полутонове. 🙂

      Иначе да – различната големина и гъстота на растерните точки определят плътността на цвета при печат.

      Приемете, че е въпрос на превод.

      Пак да кажа, че идеята не е да измисля универсален превод на термините, а да предложа по-рабираемо за масовия потребител обяснение.

      Иначе в практиката някой казват на растера „щрих“, което ми навява съвсем други асоциации.

      В този сайт, коментарите са отворени, за да могат всички, които искат да питат или да предложат друго обяснение на проблема. Аз може и да съм сбъркал някъде. 😉

      Благодаря ви за мнението.

  2. Полутон имаме при снимките.
    Там имаме нива на сивото(тонове)- най-често 256, които ние приемаме във вид на проценти
    Тъй като това няма как да се предаде на листа, за да се получат тоновете се използва растер.
    Тоест точки с различна големина от които окото се лъже, че на листа има точно същата стойност на сивото какво на снимката.
    Вършат една работа, но не синонимни термини.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *