Има един термин, който звучи плашещо за много предпечатари. Особено по-неопитните. Спокойно така ще е само докато го разберете, което е много вероятно да стане с прочитането на този пост. Ако трябва прочетете го няколко пъти! След този пост ще напиша и един отговор на въпроса – Как да си направя ръчен trapping в Adobe Illustrator? Който съвсем ще изясни картинката, надявам се!

1. Какво е trapping?

В разговорния език ще чуете да се говори за раздувки! Това е същото. А именно:

По време на печат е много вероятно цветовете които се допират един до друг да се изместят – било то заради вибрациите в машините, не добро напасване на отделните цветове, разтягане на хартията и други.

Trapping е превантивен процес, за компенсиране на разместването на два допиращи се цвята! При този процес се генерират цветни зони, в които двата допиращи се цвята се припокриват. Основния принцип за генериране на тези цветни зони е – По-покривният цвят да припокрива по-малко покривния цвят!
/обяснено е с пример по-долу/

Звучи сложно нали!? И процеса не е елементарен.

Пада доста мислене и смятане когато се прави ръчно.

Ами да може и автоматично! Просто казвате на студиото за експонация да ви пуснат trapping или раздувки и не го мислите.

Но преди да спрете да четете да Ви кажа, че автоматичният trapping не е панацея. Понякога и той се дъни. За жалост обаче не си плаща брака – ще го платите Вие!

И така да изкараме проблемът на яве с няколко картинки!

trapping-01

Да допуснем, че Ваш клиент иска подобен отпечатък.

Някои ще кажат – Изглежда елементарно! Три основни цвята – Cyan, Magenta и Black. Може даже да чуете, че няма цвят в цвят, но само от хора, които избягват сложните задачи.

Да, има такива “специалисти”, които когато незнаят нещо отсичат с “авторитет” – Това няма как да стане! 😉

Вие не сте от тях щом четете и се обучавате, защото искате да знаете Кое как работи!

И така в повечето случаи, ако не сте приложили trapping /раздувки/, това изображение ще излезе от печат така:

trapping-02

което не говори добре за Вас, а и най-вероятно ще бъде върнато от клиента!

Не искате това да става!

Както писах по-горе – идеята на трапинга е следната:

По-покривният цвят припокрива по-малко покривния цвят.

или казано по друг начин

По-тъмният цвят застъпва по-светлия цвят!

За да спазим този принцип понякога раздуваме тъмния над светлия, а по някога светлия под тъмния цвят. И освен това ще използваме един друг термин или процес, или свойство на обектите – overprint – въпрос на терминология и превод.

Overprint – буквално преведено означава над печат.

Накратко за него. Ако имате два цветни обекта, които се застъпват при експонация са валидни следните два варианта за областта на застъпване:

1. Не е зададен overprint – областта на застъпване не се експонира. Визуално обектите се допират.

2. Зададен overprint на горния обект – застъпената област на долния обект /цвят/ се експонира. След печат се получава наслагване на цветовете в тази област!

Тези два термина се припокриват донякъде! С натрупването на опит ще усетите разликата, но имайте предвид, че понякога, както писах, наистина е въпрос на терминология и опит!

За показаният обект по-горе ще трябва да се направи раздуване и на трите цвята, т.е малко по-сложен trapping, което ще е тема на поста – Как да си направя ръчен trapping в Illustrator?

Затова ето един по-семпъл случай, като за начало:

trapping-03

За да се получи този отпечатък трябва да направите следната предпечатна подготовка:

trapping-04

Сега аз бих попитал две неща. Сигурно и Вие!?

1. Колко е това застъпване?

2. Така ли ще се получи червена линия или друг трети цвят?

Да отговя първо на втория въпрос!

– Да! Така ще се стане. В областта на застъпване ще се получи трети цвят, който е комбинация от двата.

Това е така защото процесните цветове не са 100% покривни. Затова и се наричат процесни, защото при смесването на няколко основни процесни цвята се образуват всички останали!

Но това не е, кой знае какъв проблем! Защото трапинга е с достатъчно малък размер и защото човешкото око лесно може да бъде излъгано! Бъдете сигурни, че това е по-малкият проблем, отколкото да остане бяло поле между цветовете, особено ако те са по-тъмни.

Ако не вярвате погледнете следните две изображения от по-голяма дистанция! Дръпнете се назад или присвийте очи!

trapping-04 trapping-05

🙂

Ето и отговора на вторият въпрос

– Какъв е размера на трапинга или как да го изчислите?

Има две мнения или два начина за ръчно изчисляване на размера на трапинга!

Едното е за размер 1/2 от диаметъра на растерната точка в инчове /in/, а другото за 1/4 pt /или 1/4 от пункта/.

И в двата случая размерът на трапинга е зависим от линеатурата за печат. Да вземем за пример печат при 133 lpi.

При първият метод, за да намерим колко е диаметърът на една точка от растера, трябва да разделим 1 in на 133 линии, което е 0.0075 in. Т.е. при 133 lpi диаметърът на една растерна точка е 0.0075 in. Сега за да получим половината делим на 2 и получаваме 0.00375 in, което след закръгление става 0.004 in. Това е и размера на трапинга при 133 lpi!

При вторият метод знаем, че:

72 pt = 1 in

При това положение за да разберем колко е един пункт /pt/  имаме следната формула:

1 pt = 1 in : 72 pt

от където:

1 pt = 0.0138(8),

което след закръгление е 0.014 in

И така 1/4 от 0.014 in е:

0.014 х 0.25 = 0.0035 in

Ако го закръглим ще получим 0.004 in.

Това получихме и при първият метод!

Вие си изберете по кой метод ще сметнете размера на раздувката /trapping/.

Другите два варианта са да питате в печатницата какъв размер ги устройва или да напишете в заявката за експонация да ви пуснат автоматичен trapping!

Във всички случай най-хубавото е, че имате право на избор!

А най-лошото ще е да не се възползвате от този избор точно когато трябва да го направите!

Не Ви го пожелавам!

Успех!

5 thoughts on “Какво е trapping /раздувки/? Как да изчисля размера на трапинга?

  1. значи ли че трапинг се прави на цялото изображение или само в зоните на застъпване

  2. тоест ако едно сложно изображение с 3 цвята и прецизно напасване се раздуе ще се смени външния вид така да се каже,или е възможно да се направи трапинг само в участъците на застъпване

  3. Има нещо с което изобщо не съм съгласен.
    на теория трапинга може зависи от линатурата, но на практика зависи от технологията на печат.
    Трапа при 150 линия за офсет и флексо изобщо не е еднакъв
    Много силно зависи и от медията на която печаташ.

    П.П. Като се замисля трапа за 200 и 175 линии на офсета си еднакъв.

    1. Да така е, Валентин.

      Размерът на трапинга зависи от вида печат, качеството, медията, мастилата и дори от печатната машина или печатаря.
      Ако говорим за офсетов печат например, в някои печатници искат 0.3 pt раздувки, а в други 0.4 pt. Има и такива в, в които за това въобще не се говори – няма го в речника им и ако попиташ колко да е най-много да ти отговорят – стандартен. А ако питаш колко е стандартния ….. – няма отговор!

      Идеята на публикацията е, тези които незнаят какво е трапинг, да разберат логиката, принципа на този процес. Не просто да използват някъкъв непознат термин защото звучи по-тежко. 🙂

      А иначе с практиката, според случая и според изискванията на печатницата, с която работите – се задава различен трапинг за различните проекти.

      Благодаря, за мнението.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *