Писах за това какво е trapping. В поста показах нагледно с елементарен пример какво е trapping и с какъв размер да е той. Сега пиша този пост, за да покажа нагледно как да подготвите един малко по-сложен обект за печат – задавайки trapping ръчно. И въобще защо отделям такова внимание на този процес trapping!? Защото се използва във почти всички видове печат – офсетов, сито, тампонен, флексо и други, както и рязане на фолио за външна реклама.

За целта на поста ще ползваме изображението, което използвах в началото на поста – Какво е trapping /раздувки/? Как да изчисля размера на трапинга?. А именно:

trapping-01

Както писах и преди на пръв поглед всичко изглежда елементарно! Може би да ако имате достатъчно опит, но не ако сте нов в занаята!  Хайде да подготвим този файл за печат заедно.

Свалете си файлът

– записан във формат .eps за Illustrator версия CS.

Както писах в предния пост принципа на trapping процесът е:

По-покривният цвят припокрива по-непокривния!

В случая най-покривният цвят е черният. Както ще видите във файла имаме 2 обекта в 100% черно. Като за начало да ги обединим в един!

Селектирайте двата обекта като използвате инструмента illustrator-selection-tool . След като селектирате първият обект, натиснете и задръжте клавиша Shift и изберете втория обект. След като сте избрали двата обекта, oтворете палитра Pathfinder – от меню Window –> Pathfinder или клавишна комбинация Ctrl+Shift+F9. Натиснете на бутона illustrator-Add-to-shape и след това на illustrator-Expand .

Готово имате един черен обект.

Сега да приемем, че трапинга трябва да е 0.5 pt.

Увеличете долната дясна част на изображението където се допират черният и червеният обекти за да гледате отблизо какво се случва. Примерно така:

illustrator-manual-trapping-01

Сигурно се сетихте как ще подходим. Ще зададем контур на черният обект, който ще е с включен overprint за да препокрие жълтия и червения обекти.

Само за да се вижда какво правим вместо черен контур, ще зададем Cyan.

Селектирайте черният обект! Преминете в режим на задаване на цвят на контура:

fill-and-stroke режим на задаване на цвят на фона

stroke-and-fill режим на задаване на цвят на контура

Задайте цвят на контура Cyan.

В палитра Stroke – /Window –> Stroke или Ctrl+F10/

illustrator-Stroke или в контролният панел

illustrator-control-panel

задайте дебелина на контура 0.5 pt.

Пак от палитра Stroke задайте на контура да е подравнен по външната страна на обекта.

illustrator-Stroke-outside

Трябва да сте получили това:

illustrator-manual-trapping-02

Със сигурност застъпване с тази форма не ни устройва.

Нека променим границите на ъглите и да видим какво ще стане.

В палитра Stroke за Miter Limit задайте стойност 19. Трябва да получите това:

illustrator-manual-trapping-03

Е това застъпване е друга работа.

Сега задайте на контура да е overprint. За целта активирайте палитра Attributes от меню Window –> Attributes или Ctrl+F11.

illustrator-overprint-stroke

Докато е селектиран обектът включете режим Overprint Preview, който ще симулира крайният резултат. Можете да го включите от меню View –> Overprint Preview или Ctrl+Alt+Shift+Y.

illustrator-manual-trapping-04

Някои биха оцветили контура в черно сега и биха решили че това е краят. Но не е. Както ще забележите след увеличаване на Miter Limit сме увеличили и обекта, освен контура. Това е направило застъпването по-малко от 0.5 pt. Така, че този вариант не ни устройва. И пускането на файлът за печат в този вариант би било грешка.

Има ли решение – Да. Сега ще го направим заедно.

Изключете режима Overprint Preview – както го включихте.

Селектирайте черният обект. Отидете на меню Object и кликнете на Expand Apperance. По този начин превърнахте обектът от черен обект със син контур в два нови обекта черен и син – без контури. Синият в случая е с дебелина 0.5 pt.

По принцип след командата Expand Apperance двата нови обекта са групирани. За това, за да ги разгрупирате използвайте меню Object –> Ungroup или Ctrl+Shift+G. Или още по-лесно – Десен бутон на мишката и от изскачащото меню изберете Ungroup.

Както забелязвате обектът който се е получил от контура /синият/ е над основния /черният/ обект. Кликнете извън обектите за да освободите селекцията.

Изберете на ново само синият обект и го копирайте в паметта на компютъра. Ctrl+C или Edit –> Copy.

Сега добавете към селекцията и черният обект.

Сега отворете палитра Pathfinder. Натиснете на бутона illustrator-substract и след това illustrator-Expand. По този начин прерязахме черния обект със синия.

Синия изчезна.

Спокойно за това ви казах да го копирате.

Натиснете Ctrl+F, за да го поставите отново и то на същото място където е бил.

Сега както ще видите двата обекта се допират – не се застъпват.

Сега ако включите отново Overprint Preview ще видите, че синият обект припокрива или застъпва червения и жълтия обекти с 0.5 pt.

Селектирайте синият обект и му задайте цвят 100% Black.

Това е. Бихте могли да оставите файлът и в този вариант.

Аз лично ще обединя двата черни обекта за да имам само един, със зададен overprint. Това е  с цел да ми е по-лесно ако се наложи да преоцветявам обектите, а и да се предпазя от неволно разместване на двата черни обекта.!

Надявам се с този пост окончателно да сте разбрали какво е trapping, защо трябва да го използваме и как да го използваме!

Ако въпреки това имате сложна ситуация и файл, с който ви е трудно да се справите използвайте нашата пощенска служба. Свържете се с нас за да ви кажем как да ни изпратите своя файл. Ние ще го подготвим за Вас в най-кратки срокове!

Тази услуга естествено няма да е безплатна!

Цента – зависи от сложността на проекта!

Успех във всички Ваши начинания!

4 thoughts on “Как да си направя ръчен trapping в Adobe Illustrator?

  1. „Както писах в предния пост принципа на trapping процесът е:
    По-покривният цвят припокрива по-непокривния!“

    Възразявам на това. Ако имаш жълти букви на черен фон, раздуваш жълтото. Изобщо – решава се според случая. Принципът е: избира се това, което няма да донесе (съществени) промени в дизайна. В посочения от теб пример напълно е достатъчно да раздуеш жълтото и магентата и да не си играеш повече.

  2. Здравей Jonata и благодаря за коментара!
    Идеята на този блог, а и на повечето, е да има дискусия! Защото както се казва в спора се ражда истината! 🙂
    Прав си, че зависи от случая! Съгласен съм и че „Принципът е: избира се това, което няма да донесе (съществени) промени в дизайна.“
    Може би не съм подбрал правилните форми за поста. Но там където се допират двете окръжности жълта и магента, черното е прекалено тънко. Затова реших да раздуя /наддам/ черното.
    И въобще идеята на поста е хората да разберат какво е трапинг и защо трябва да го използват. Защото термини като този се употребяват постоянно в практиката просто по инерция – за да придадат тежест на изказването!
    Още веднъж ти благодаря, че си си направил труда да прочетеш поста! Успех в работата! 🙂

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *