Този пост е за дизайнерите, които забравят, че техните файлове се обработват от предпечатари. В повечето фирми у нас тези две позиции са слети в една. Аз поне съм работил само във фирми, където е било така. В практиката ми се е налагало и се налага ежедневно да получавам и подготвям клиентски файлове за печат! В повечето случаи това са файлове от други рекламни агенции! Веднага ще предположите, че тези файлове не се нуждаят от допълнителна обработка, но за жалост в 90% от случаите не е така. И то само защото, някой колега или колежка си е спестил 1 минута. Както се казва – Малко камъче, каруца обръща!

По закона на Мърфи, когато поискате файл за офсетов печат получавате файл със зададени цветове по Pantone или RGB скала – в повечето случаи трябва да е само CMYK. Ако поискате файл за сито печат, получавате всичко оцветено по CMYK – нормално трябва да е или Pantone или в Indexed /малко по-сложно е, но е важна идеята/.

Предпечата е именно това – привеждане на файла в правилния формат, цвят и размер за съответния вид печат!

Но колко по-лесно и по-спокойно ще е ако Ви изпратят поне коректно оцветен и оразмерен файл!?! Двете страни ще си спестят и нерви, и телефонни разговори, и неприятни коментари по повод професионалните умения!

Писах по-дълго от колкото ще ми трябва да преоцветя един файл с безброй Pantone цвята в CMYK.

И така към решението!

1. Отваряте файлът с цветовете по Pantone.

2. Правите си копие – задължително си запазете и оригинала.

3. Селектирате всичко или обектите които ще преоцветявате.

4. Избирате меню Edit -> Edit Colors –> Convert to CMYK /виж снимката/.

CreativeArtGroup_pantone-to-cmyk-illustrator

5. Изтривате всички неизползвани цветове от палитра Swatches. Това става като натиснете малката стрелка в горният десен ъгъл на палитрата и изберете Select All Unused! След това натискате иконата с форма на кошче в долният десен ъгъл на палитрата!

Това е!

Стъпка 5 не е задължителна, но е желателна!

Това е автоматичното конвертиране, но е по-добре обаче да зададете стойностите на ръка, така както са зададени в изискванията за корпоративен дизайн на Вашата фирма. Или най-малко да ги сверите с контролна Pantone Color Bridge скала, в която има зададени стойности и e показано как ще изглежда всеки Pantone цвят, когато се печата по CMYK.

Благодаря на всички дизайнери, които знаят какво и защо го правят!

Благодаря и на онези, които не знаят, но четат за да се научат и да знаят!

Винаги можем да сме си взаимно полезни!

Успех!

4 thoughts on “Бързо и лесно конвертиране от Pantone в CMYK, в Illustrator

  1. За съжаление се оказва, че Адоби не поддържат напълно коректно конверсията от Pantone към CMYK. За мое учудване Corel Draw прави това много по-вярно. Причините са не толкова в Адоби, колкото в политиката на Pantone. По този въпрос даже мислих да пиша една статия именно за коректно преминаване от Pantone в CMYK. С една дума – начинът по който Pantone подобряват с времето формулите на мастилата си, променя стойностите които трябва да се постигнат в CMYK. Corel получават ъпдейт за тези промени, Адоби по-рядко. И както си написал – напълно подкрепям – сверка с контролната скала на Pantone е препоръчителна.

  2. Здравей Ники,
    Благодаря ти, че си отделил време на нашия блог!

    Възможно е в по-новите версии на Corel конвертирането да е по-вярно.

    Принципно статията е само за преоцветяването. И по-принцип няма значение кой пантон ще ползваш във файла за цветооделка /филмите и лаките са в един цвят :-)/.
    Важното е да можеш да цветоотделиш правилно всичко и на формата за печат да посочиш пантонът, който трябва да се отпечата. След това ти остава ДА СЕ НАДЯВАШ, че в печатницата имат Pantone скала и ЩЕ КУПЯТ /ама друг път/ оригинален Pantone цвят. Защото за 15 години само за две поръчки съм чул и видял печатница да купува оригинален Pantone.
    В другите случаи печатаря сам забърква цвета – по рецепта, която и сам не може да повтори! А за да свери цвета топи палеца си в микстурата и прави множество отпечатъци!
    Имах даже колега печатар, който гордо заявяваше – На мен денситометър не ми трябва! Аз имам вграден в едното око! 😉
    Незнам дали е смешно или трагично! По-скоро трагично!

    Още веднъж ти благодаря за отделеното време!
    Пожелавам ти успех!

  3. Заявил, не заявил. Прегледал, подготвил, предал…. истината е, че ако не си дал мостра или не си искал цветна проба, подписана и не сте си стиснали ръцете за цвета, няма какво да търсиш.

    Пресен пример – 5000 флаера, формат 250х110мм, 4+4; от офсета идват със супер потънали цветове и клиента е бесен. От към файлове всичко е точно, но никой не взел предвид потъването на цветовете в конкретната медия, не е дадена мостра, не е правена цветна проба и не е присъствано на печат. Поради особеностите на медията не може да се коментира за сходен отпечатък със стандартни медии, тъй като говорим за металикова голд серия, която преди да се тества не може да се каже какво ще стане на печат ,… и то се видя.
    Ако не си прогониш нещата докрай , няма кой да го свърши вместо теб.
    А относно пантоните,… при мен нещата са опростени максимално – разпечатани са на нашата машина всички пантони които са заявени от производителя като възможни за симулация, и съм ги резнал в два отделни каталога, един за coated и един за uncoated. Идва клиента посочва си цвета, или дава мостра, която се сравнява с каталозите и се печата правилната симулация, … и грешки няма. Смея да кажа, че така е по-добре отколкото да се доверя на печатница в която някой „бърка“ пантона без мостра.
    Така, че конвертирайте колкото искате пантоните към CMYK с която и да е програма… само после идете и вижте какво се получава!
    А иначе оригинална Pantone скала си имаме в нашата печатница, мхм…

  4. Благодаря Ви за коментара! Съгласен съм с вас! Съчувствам ви за сгрешения тираж!
    Абсолютно сте прав за присъствието на печат. Само бих добавил, че за да има ефект от присъствието е добре там да е човекът който е правил дизайна, а още по-добре и представител на клиента, който може да взема решения отностно печата!
    Аз лично не съм одобрявал всички поръчки и не защото не съм искал, а защото така са преценили шефовете! Много пъти са пращали секретарката, според която червено и златно е най-неподходящата комбинация.
    Имал съм обаче и удоволствието да работя с печатари които използват цветен денситометър за печата и черно-бял за плътността на филмите! Както и с рекламни агенции, които използват скала Pantone Color Bridge, където също са симулирани Pantone цветовете по CMYK. Но подобни, професионално мислещи фирми се броят на пръсти, за съжаление! Вашето решение с цветовете е добро, но също се прилага рядко!

    Пожелавам ви успех и само редовни тиражи!

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *